Ansa ja Ernest Kaakkurissa – Koti-koulutoimikunta linkkinä kotien ja koulun välillä

Kuvauksissa vieraili myös Ansa Kynttilä. Kuvassa vasemmalta Jenna Mattila, Ansa Kynttilä ja Kaisa Hovila. Kuvat: Anne Peltola

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Koti-koulutoimikunta kehittää paikallisesti kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Kaakkurissa toimiva Kapera eli Kaakkurin pesänrakentajat sai alkunsa samaan aikaan, kun alueen koulu aloitti toimintansa. Nykyinen puheenjohtaja Sari Lampela on ollut mukana toiminnassa neljä vuotta.

”Koti-koulutoimikuntaan osallistuminen lähettää lapselle tärkeää viestiä siitä, että vanhemmat ovat kiinnostuneet koulunkäynnistä ja kouluympäristöstä”, Sari Lampela kertoo.

Myös avoin keskusteluyhteys kodin ja koulun välillä on tärkeää.

”On hyvä, että vanhempien mielipiteet saadaan kuuluviin”, hän jatkaa.

Tekijöidensä näköistä

Toimikunnan työhön ei ole olemassa valmista mallia, vaan jokaisen koti-koulutoimikunnan työ on tekijöidensä näköistä. Kaikki huoltajat ovat tervetulleita toimikunnan kokouksiin.

Kouluun tutustumispäivillä vanhemmat ovat päässeet kurkistamaan aitoon koulun arkeen.

”On ollut mahtavaa päästä seuraamaan koulun työskentelyä: opettajat ovat mukana täydellä sydämellä ja lapset oppivat innokkaasti”, Lampela kuvailee.

”Toimikunta järjestää myös yhteenkuuluvuutta lisääviä tapahtumia”, kertoo puheenjohtaja Sari Lampela.

Joustavasti tilanteen mukaan

Kaakkurissa koti-koulutoimikunta kokoontuu tarpeen mukaan.

”Yleensä kokoonnumme noin 2–3 kertaa lukukaudessa. Kokoustaminen ei saa työllistää liikaa, jotta toimintaan on helppoa tulla mukaan”, Sari Lampela toteaa.

Kokouksissa käsitellään ajankohtaisia asioita, kuten hyvinvointikyselyn tuloksia. Myös koulun eri työryhmät, toimikunnat ja oppilaskunta esittelevät toimintaansa.

”Koti-koulutoimikunnan kautta me vanhemmat saamme monipuolisen käsityksen koulun arjesta.”

Vallitseva pandemia on luonnollisesti aiheuttanut muutoksia myös toimikunnan työhön.

”Kouluun tutustumispäivät ovat nyt tauolla ja kokouksiin voi osallistua etäyhteyksien kautta”, kertoo Lampela.

Uusia ideoita poikkeustilanteessa

Muutoksia on tullut myös koti-koulutoimikunnan ja koulun yhdessä ideoimiin tapahtumiin.

”Halusimme järjestää puhujatapahtuman koululla. Poikkeuksellinen vuosi muutti tapahtuman virtuaaliseksi.”

Pallo tapahtuman ideoinnista heitettiin koulun oppilaille, jotka saivat yhdessä valita heitä kiinnostavan puhujan. Oppilaiden suosikiksi nousi Ernest Lawson, joka vieraili koululla haastateltavana marraskuussa 2020.

”Oppilaat käsikirjoittivat itse Ernestin kanssa käytävän keskustelun. Näin tapahtuma on oppilaiden näköinen ja heitä kiinnostava. Toivomme, että tämä videohaastattelu tuo kaivattua piristystä haastavaan vuoteen”, Sari Lampela kertoo tapahtuman synnystä.

Yhteistyö kantaa

Ernestin vierailu koululla saatiin onnistumaan Oulun kaupungin alueellisen toimintarahan avulla sekä Mannerheimin lastensuojeluliiton Kaakkurin paikallisyhdistyksen yhteistyönä.

”Olemme innoissamme, että tämä yhteinen tapahtuma onnistui. Tapahtuman toteutuksessa näkyy vahvasti koululaisten oma ideointi”, kertoo MLL Kaakkurin puheenjohtaja Marjo Lukinmaa.

Yhteistyö toimii myös oppilaiden kesken, sillä he kaikki saivat miettiä etukäteen kysymyksiä Ernestille. Haastattelijoina toimivat oppilaskunnan hallituksen edustajat Jenna Mattila 5A-luokalta ja Kaisa Hovila 8C-luokalta.

Mitä sitten tapahtui?

Videota kuvatessa tunnelma oli katossa. Haastattelijat hoitivat työnsä kuin ammattilaiset ja saivat kiitosta myös Ernestiltä. Sekä Sari Lampela että oppilaskunnan ohjaava opettaja Anniina Perttunen ja kuvauksesta huolehtinut apulaisjohtaja Samuli Sorvari olivat tyytyväisiä hienoon lopputulokseen. Tytöille itselleen tämä oli varmasti ikimuistoinen päivä!

Ernest Lawsonin haastattelu on nähtävissä Kaakkurin koulun YouTube-kanavalla.